Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Je staat in de supermarkt, pakt een reep waar ‘zonder suiker’ op staat, en denkt dat dit lekker verantwoord is. Maar pas thuis zie je dat er zes soorten zoetstoffen in zitten. Klinkt bekend? Je bent niet de enige. Fabrikanten gebruiken slimme woorden, kleuren en plaatjes om hun producten gezonder te laten lijken dan ze zijn. In deze blog leer je hoe je misleidende gezondheidsclaims op verpakkingen herkent, waarom ze werken en hoe je jezelf beschermt tegen deze marketingtrucs.
Een label zoals “rijk aan vezels” of “bevat omega 3” klinkt gezond. Maar dat wil niet zeggen dat het hele product goed voor je is. Onderzoek laat zien dat consumenten producten met één gezonde claim vaak als volledig gezond inschatten【1】【2】. Dit heet het health halo-effect. Eén positief kenmerk laat je het hele product overschatten.
Fruitplaatjes, groene kleuren of woorden zoals “natuurlijk”, “clean” of “pure” geven snel het idee dat iets gezond is. Maar deze termen zijn vaak onbeschermd en puur marketing. Een chocoladereep met een blaadje munt op de verpakking is niet gezonder dan een gewone reep. Onderzoek toont aan dat deze visuele trucs onze inschatting van gezondheid flink vertekenen【3】【4】.
‘Light’ of ‘zonder suiker’ klinkt aantrekkelijk, maar zegt vaak weinig. ‘Zonder suiker’ betekent meestal alleen dat er geen tafelsuiker is toegevoegd. Vaak zijn er wel andere zoetstoffen gebruikt. En ‘light’ kan slaan op vet, suiker of calorieën, zonder dat het duidelijk is welke. Uit onderzoek is gebleken dat Veel mensen dit verkeerd inschatten【5】【6】.
Sommige verpakkingen tonen een afbeelding van een arts, gebruiken woorden als “klinisch bewezen” of verwijzen naar een onderzoek. Toch blijkt in veel gevallen dat deze claims geen serieuze wetenschappelijke basis hebben. Dit fenomeen heet science washing, het doen alsof iets wetenschappelijk onderbouwd is, terwijl dat niet zo is【7】【8】.
Juist bij babyproducten worden veel claims gebruikt die ouders een veilig gevoel geven. Denk aan “biologisch”, “verrijkt met vitaminen” of “zonder toegevoegde suiker”. Volgens recent onderzoek voldoet vrijwel geen enkel baby- of peuterproduct aan de gezondheidsrichtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie【9】【10】.
Je kunt misleidende gezondheidsclaims herkennen door bewuster te kijken, logisch te denken en je niet te laten afleiden door mooie woorden of plaatjes. Claims als “zonder suiker” of “verrijkt met vitaminen” klinken gezond, maar zeggen weinig zonder context. Lees het etiket, check de voedingswaarde en gebruik je gezonde verstand. Zo maak je betere keuzes en voorkom je dat marketing jouw gezondheid beïnvloedt.
Volgende keer in de supermarkt? Check het etiket, niet de verpakking. En stuur dit artikel door naar iemand die altijd valt voor ‘gezonde’ chips.
【1】Bryant University – De impact van gezondheidsclaims op consumenten
【2】INSEAD – Hoe verpakkingen consumenten misleiden
【3】PMC – Health halo-effect op productkeuze
【4】PubMed – Effect van marketingbeeldtaal op voedingsperceptie
【5】ScienceDirect – Betekenis van ‘light’ op etiketten
【6】Business Insider – Science washing in voeding
【7】PMC – Wetenschappelijke claims in marketing
【8】Wikipedia – Voorbeeld van marketingclaim: Activia
【9】The Guardian – Babyvoeding voldoet niet aan WHO-richtlijnen
【10】The Guardian – Geen babyvoeding voldoet aan WHO-standaarden
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste:
You have successfully joined our subscriber list.